Het geluid van Ed Ruscha

Noise van Ed RuschaTijdens onze voorjaarsvakantie in Belgie zijn we “even” doorgereden naar Munchen waar we de retrospectief van Ed Ruscha in Haus der Kunst nog net op de valreep konden zien.  Ik raakte geinteresseerd in het werk van Ruscha door het artikel van Lucette ter Borg in NRC Handelsblad: “Doeken als een dikke plak bacon, Amerika op de schilderijen van Ed Ruscha”. Ruscha hield van “het geluid van een plak bacon die op een hakblok wordt neergesmeten” als hij dat geluid kon vastleggen in een schilderij, dan was zijn doel bereikt! Zo zijn zijn schilderijen, iconen zonder poespas die rechtstreeks binnenkomen.
pay nothing until april
Hij ziet de schoonheid van een woord en zet dat neer op een doek. Volgens Lucette ter Borg “een lofzang op de typografische schoonheid” en daar kan ik me helemaal in vinden. Dat is wat me intrigeert aan zijn werk, hij rukt woorden, objecten uit zijn verband en verplettert ons daarmee. Zijn gebruik van letters en woorden is opvallend en poëtisch, hij maakt veelvuldig gebruik van zijn eigen ontworpen lettertype: “Boy Scout Utility Modern”, zie het werk “pay nothing until april”→

Ruscha als fotograaf
Ruscha fotografeerde dingen, objecten, fotografeerde ze plat om ze later in zijn werk te gebruiken. Hij werd geobsedeerd door vormen, had tijden van interesse voor bepaalde dingen zoals benzinestations, zwembaden, taartjes, reclameteksten, etalageruiten (o.a. in Amsterdam). Ik vind zijn contactsheets en zijn zelf vormgegeven fotoboeken fascinerend. Het boek Ed Ruscha Photographer is nog bij Amazon.com te koop.

Ed Ruscha, Gasoline Stations (Unions, Needles California) # 1, 1962 – 1989, gelatine zilverdruk, 51,3 x 60 cm, collectie CIAC, Mexico, foto: Patrick Painter Gallery

Retrospectief Ed Ruscha: 50 years of painting is van 29 mei t/m 5 september in het Moderna Museet in Stockholm te zien, als je in Zweden op vakantie bent, ga het zien.

Berichten zijn gesloten